Як вдало пройти співбесіду25/01/2008  Чи замислювався ти коли-небудь, чому люди охочіше купують різні товари, до того ж далеко не завжди необхідні їм товари, на презентаціях або через каталоги? В цьому випадку покупцям вже пояснили властивості товару і переконали, що купівля просто необхідна. Твоє завдання на співбесіді абсолютно аналогічне: переконати працедавця взяти на роботу саме тебе!
Для цього, перш за все, потрібно скласти список власних «товарних якостей».
Оціни свої навики і професійні якості, пригадай трудові досягнення, проаналізуй риси характеру (наприклад, чи властива тобі цілеспрямованість, ентузіазм, звичка доводити справу до кінця). Крім основної освіти не варто «забувати» і про додаткову: музичну, художню або спортивну школи, стажування і тренінги за фахом.
Обов´язково пригадай свої захоплення і хобі. Навіщо це потрібно? Припустимо, у вільний від роботи час ти любиш катитися на конях на іподромі. Це заняття виробляє в тебе любов до природи, терпіння, відповідальність – якості такі необхідні в роботі... Складаючи шпаргалку, не забудь про нагороди, подяки і премії: їх наявність не можна переоцінити. Обов´язково повідом про знання іноземних мов, рівень володіння комп´ютером, вміння водити автомобіль. Чим більше ти пригадаєш, тим упевненіше відчуватимеш себе перед інтерв´юєром.
Після цього всього, співстав вимоги, що пред´являють кандидату на бажану посаду, з власними характеристиками. Спробуй скласти невелику лаконічну розповідь про себе, хоча, як кажуть, немає нічого важчого, ніж розказувати про близьку людину. А хто тобі ближчий, ніж ти сам?
Розповідь на зразок «закінчила школу, два курси інституту, вийшла заміж, народила» не підходить, не зважаючи на те, що стислість — сестра таланту. Власну біографію потрібно гарно подати. Ось приклад правильної розповіді кандидата, що претендує на вакансію бухгалтера: «З самого дитинства я обожнювала рахувати, цифри, в школі завжди мала «відмінно» з математики, поступила в Державний Університет на Економічний за фахом Бухоблік, на третьому курсі вийшла заміж і народила, але паралельно встигала вести бухгалтерію декількох фірм.» Як то кажуть, відчуйте різницю. Не треба писати художню розповідь, якщо ти в собі впевнений – напиши хоча б тези.
Потенційному працедавцю не цікаво знати про тебе «в загальному» – перш за все ти йому цікавий, як людина, що претендує на вакантну посаду з певної спеціальності. Про це інтерв´юєр може взнати лише з твоєї розповіді! Наприклад, ім´я Джакомо Казанови стало відомим завдяки його власним мемуарам. Адже хто знає, що він вже в 17 років захистив дисертацію по праву, був абатом, солдатом і, будучи енциклопедично освіченою людиною, працював юристом, хіміком, перекладачем, фінансистом, музикантом, писав вірші, драми і так далі. Прекрасний психолог, Джакомо Казанова зумів добитися успіхів і при дворі багатьох монархів Європи, не зважаючи на те, що не був дворянином. А що ми знаємо з його розповідей? Лише його авантюрні любовні пригоди, що ставлять Казанову на одну дошку з більш архаїчними Ловеласом і Доном Жуаном. Не уподібнюйся Казанові – розповідай лише те, що має відношення безпосередньо до справи.
Обдумай і свої слабкі сторони, адже вони є в кожної людини. Наприклад, ти не так давно закінчив університет і в тебе ще немає достатнього досвіду. Не приховуй цього. Двадцятирічні всезнайки, що претендують на високу зарплату, виглядають смішно. Ти геніальний промоутер? Охоче вірю. Тоді скромно (!) попроси дати тобі завдання будь-якої складності і продемонструй свою геніальність на практиці. Твоя завадання – не вихвалятися, а переконувати.
В кожній роботі є неприємні моменти (наприклад, монотонність), труднощі різного характеру. Представник фірми, який з тобою розмовляє, повинен знати, що ти не живеш ілюзіями і готовий до неприємних моментів своєї майбутньої діяльності. Якщо вже зовсім заженуть в кут, зізнайся, що поки що маєш не зовсім чітке уявлення про майбутню роботу, але легко навчаєшся і маєш для цього необхідні знання і риси характеру. Це нормально.
Навіть питаючи про дозвілля або літні канікули, працедавець переслідує одну мету: з´ясувати, чи підходиш ти його компанії. В цьому випадку привабливі такі якості, як чесність, надійність, ініціативність, ентузіазм, уміння працювати в команді. Наприклад, ти був старостою курсу в інституті – значить, в тобі є лідерські якості. Врахуй, що на співбесіді випадкових питань не буває. Ретельно обдумуй відповіді, не поспішай, але і не «тримай паузу». Прагни уникати гострих кутів. Ти на співбесіді, а не в подруги на кухні або з другом в барі! Часто молоді люди клюють на вудку приємного ставлення до себе і можуть бовкнути зовсім не те, що б хотілося почути працедавцю. Є у інтерв´юєрів і інший прийом: замість приємного спілкування ти можеш отримати бурю і натиск у вигляді колючих питань в лоб. Не лякайся: тебе перевіряють на стресостійкість. Зосередься і не ображайся. Не давай себе залякати: ти не в слідчого і нічого протиправного не вчинив, працедавець нічого не має проти тебе особисто — це просто перевірка.
Будь готовим до будь-якого результату співбесіди, але налаштуй себе на позитивне рішення, не падай духом і не зважаючи на результат — будь вічливим. Неприємно, не сперечаюся. Одного разу одній моїй знайомій довелося стати жертвою такого «артобстрілу». Потенційний працедавець вирішив понизити її вимоги по заробітній платні. Самовладання вона не втратила, психувати і нервувати не стала, як того добивався інтерв´юєр, і врешті-решт він погодився на її вимоги. Вийшовши з його кабінету, вона резонно подумала: «А чи коштує таких грошей мій спокій?» У результаті вона відмовилася від запропонованого місця (до речі, намагаючись її умовити, працедавець обіцяв ще більші вигоди). Отже подумай, а чи потрібно йти в компанію, де культивують подібні методи роботи?
У будь-якому випадку, ти повинен залишити по собі хороше враження. Так, дочка моєї знайомої не підійшла з якихось міркуваннях на вакантну посаду, але менеджер по роботі з персоналом тієї фірми, куди вона влаштовувалася, її запам´ятав і порекомендував в іншу компанію, де вона зараз успішно працює. Якщо ти прийшов на співбесіду, а тебе зустрічає ціла група оцінювачів, не дивуйся. Це навіть краще. Одна людина може бути просто необ´єктивна, а така «група» якраз навпаки, більш об´єктивна. Всім сподобатися складно, але будь з кожним ввічливим, кожному відповідай ніби своєму основному працедавцю! Іноді складно відразу зорієнтуватися, хто ж з них головний. Не обов´язково це головуючий, на перевірку він може виявитися менеджером відділу кадрів. Якщо одному з групи ти не сподобаєшся, наприклад, своїм гордовитим тоном, то інший скаже, що ти, навпаки, впевнена в собі людина. Отже «консиліум» – це ще не смерть веселкових надій.
Припустимо, у тебе вже є певний трудовий стаж. Подумай про сильні сторони своєї робочої біографії. Пом´якши недоліки. Розкажи, наприклад, який досвід принесла тобі діяльність в компанії прямого маркетингу. Ніколи не лай своє колишнє керівництво, навіть якщо твій бос був, прямо скажемо, не на висоті. Більше говори про хороше: тут податки скоротили, тут заощадили і так далі. Якщо розмова перейде на особисте життя, покажи, що тут у тебе все цілком добре, і повернися до основної теми розмови. Якщо відчуваєш, що питання недоречні, акуратно зміни тему. Питання про фінансові борги, інші джерела доходу, проблеми зі здоров´ям, релігійну приналежність, проблеми з алкоголем або наркотиками, сексуальну орієнтацію і етнічне походження — табу для інтерв´юєра. На жаль, багато працедавців безцеремонно залазять на нашу особисту територію.
Май на увазі, що людина або люди, які будуть з тобою розмовляти, теж хвилюються перед зустріччю з тобою. Хоча деколи і приховують це досить-таки вміло. Не всі добре знають методики відбору потрібного їм співробітника. Ти можеш відразу потрапити безпосередньо до майбутнього начальника, і тоді більше уваги в співбесіді нададуть професійній діяльності. В будь-якому випадку, твоє завдання – переконати кожного, з ким ти говоритимеш, що ти акуратний, старанний, впевнений в собі, діловий співробітник. Одним словом, саме той, хто їм зараз потрібен. Створи образ професіонала. Якщо ти претендуєш на посаду керівника, покажи на співбесіді, що вмієш не лише професійно працювати, але і делегувати свої повноваження, працювати в команді і стежити за успіхом кожного співробітника.
У тебе повинне бути абсолютно чітке уявлення про свій стиль керівництва, а також про такі поняття, як професійне зростання (в будь-якому віці не перешкодить!), успіх і навіть провал. Крім розповіді про себе, склади декілька оптимістичних фраз, пригадай більше доказів своїх позитивних якостей. Це налаштує тебе на успіх. По ідеї, твоя поведінка повинна захопити і працедавця. Нічого не перебільшуй і тим більше не вигадуй. Очевидні успіхи скажуть все за тебе, навіть якщо їх не так вже й багато. Не впадай в депресію, якщо тобі відразу здалося, що ти не сподобався працедавцю. Можливо, в нього просто поганий настрій або хворіють родичі — і в його реакції ти аж ніяк не винен. Не додавай йому негативних емоцій, але і не жартуй (навіть якщо в гуморі тобі немає рівних). Ти не на «КВН».
Спробуй передбачити різні варіанти і достатньо серйозно себе проаналізувати. Якщо і досвіду роботи в тебе немає, і відповідної освіти, а вдома купа малих дітей, не біда.
Запам´ятай: головне в підготовці перед співбесідою — не поставити себе на п’єдестал, а об’єктивно проаналізувати свої знання і якості і бути впевненим в собі. Тоді і потенційний працедавець зможе бути в тобі впевненим.
Джерело: Джерело: http://www.jobportal.com.ua/ukr/articles/interview/44.html
|